قصة ما زالو احياء كاملة انا زياد 23 سنه بدرس ف كليه الطب جامعه اسكندريه قصتي تعتبر من النوع الخاص

انا زياد 23 سنه بدرس ف كليه الطب جامعه اسكندريه قصتي تعتبر من النوع الخاص شويه الموضوع معايا كان طبيعي جدا وحياتي مستقره لحد ما دكتور طلب مننا تكليف معين و التكليف دا عليه درجات كويسه كنا متحمسين

جدااااا اعرفكم الاول علي صحابي

ندي / هاني / معتز

احنا الاربعه كنا مع بعض ف الموضوع دا الدكتور طلب مننا اننا هننزل تدريب في المشرحه طبعا الكلام دا عادي او طبيعي ب النسبه ل دكتور انه ينزل مشرحه

اتصلت ب هاني

انا:اي يا ابني هتنزل معانا بكرا

هاني:هنزل فين

انا:لا فوق من اللي بتشربه دا احنا هننزل المشرحه عاوزين نلحق نسلمه للدكتور

هاني:طيب ياعم هنزل معاكو اتجمعو انتو وانا هاجي لكو

انا:تمام هستناك بكرا قدام المشرحه مش هندخل غير لما تيجي و متتاخرش

هاني:خلاص ياعم

قفلت معاه و كلمت ندي و معتز و اتفقنا اننا نروح

حتي الان الوضع طبيعي جداااا لحد ما وصلنا ل عم راضي

مين عم راضي دا اقدم واحد حارس المستشفي هي مستشفي كبيره ف اسكندريه و دا حارس هناك و هو اللي معاه مفاتيح كل حاجه و هو كمان اللي مسئول يوصلنا المشرحه

انا:سلام عليكم يا عم راضي انا الدكتور احمد و دول زمايلي اللي هننزل المشرحه نعمل شويه ابحاث

عم راضي بصي لي :اهلا بس انتم مش صغيرين ع الجثث و الكلام دا

معتز:ياعم انت مالك احنا جاين نتقدم

عم راضي:اه طيب فين الاوراق ولا انتو جايين و خلاص

ندي:اتفضل

هاني وصل متاخر ك العاده

هاني:اسف جدااا يا شباب اي في اي

عم راضي :تعالو معايا

هاني:ماله دا

معتز:انا عارف بقي خلينا نخلص

دخلنا وراه المشرحه لاحظت ان عم راضي بيخبط ع باب التلاجه قبل ما يطلع الجثه

معتز:هو انت بتستأذن من الجثه اننا نشرحها ولا اي

عم راضي:اه ب الظبط كدا انتو جايين ساعتين متعملوش مشاكل

انا:هههههه مع الجثث

عم راضي غضب :اطلعو بره و الورق دا بلوه و اشربو مياته

ندي:خلاص خلاص احنا اسفين بس بقي خلونا نخلص

عم راضي كان مركز قووي مع ندي لما يبص لها بيسرح مش عارف ليه رغم انه مش طايقنا اساسا

عم راضي :كل الادوات عندكم اهي تنضفو مكانكم و لما تمشو تقولو لي و متفتحوش الباب دا متفتحوش الباب دا

كان مشاور علي درج جثه معينه و اكد كذا مره اننا منفتحوش يا تري فيه اي او جثه مين اللي جوه المهم

بداءنا نشتغل و عم راضي طلع بس الجثث شكلها غريب يعني جثه من غير عين جثه تانيه فاضيه من جوه

معتز:الناس دي بتاجر ف الاعضاء ولا اي

انا:هتاجر ف اعضاء ناس ميته انت بتهزر

هاني:الاعضاء بتاعت الناس الميته اغلي بس بيستخدموها ف حاجات خارجه عن الطبيعه جن و حاجات كدا

ندي:انتو هتخوفوني ليه بس ما تخلونا نخلص انا قلقانه من المكان دا و الراجل اللي بره نظراته غريبه ليا

انا:اخدت بالي

معتز:مقلتيش ليه كنت حطيته ف درج من دول

معتز من النوع العصبي جدااا و هاني دماغ تانيه بشرب و القرف و انا ولا بشرب و لا عصبي و ندي زي كدا سمعنا صوت خبط ف درج اللي راضي نبه عليه ان محدش يفتحه خبط عمال يزيد اكن في حد جوه محبوس

معتز:انا هشوف فيه اي

انا:ياعم الراجل قال محدش يفتح دا بذات مش عاوزين مشاكل

هاني:مشاكل اي عم وحد الله دا ب اصغر مشرط هنا ارسمه

الاتنين مسمعوش كلامي و راحو يفتحو الدرج

معتز:ولا الدرج دا مقفول بطريقه غريبه

هاني:شوف حاجه عندك يا زياد نفتحه بيها

انا:خلاص بقي سبوه ا جدعاان

قلت الكلمه دي و الدرج اتفتح معتز و هاني طلعو الجثه

الجثه اللي قدامي هي بنت شعرها طويل جداا بشرتها بيضا ملامح الجمال واضحه عليها قووي شكلها طبيعي لدرجه اني حسيت انها نايمه مش ميته

معتز:راضي خايف عليها مننا ليه هنحسدها مثلا

انا:ياعم رجعها مكانها قبل ما يجي و تبقي مشكله

هاني:اطلع ناديه

ندي:خلاص بقي يا زياد سيبك منهم و احنا نكمل اللي بنعمله النور بدا يترعش حاجات بسيطه ندي مسكت فيا

انا:عادي يا بنتي دي حتي لو النور اتقطع في ديزل متخفيش خلونا نخلص

معتز:تعالو هنا كلكم حااالا

رحنا ل معتز اللي كان بيشتغل علي جثه البنت

معتز:ازاي البنت دي كانت عايشه اساسا دي ماتت بقالها سنين طيب جسمها متحللش ليه و اي التراب الاحمر دا !!!

هاني واقف متنح و انا و ندي مش عارفين نرد

معتز:ما تردو يا دكاتره

صمت و مستغربين

معتز:في حاجه غلط علشان كدا راضي خاف نكشفه انا هوديهم ف داهيه

هاني لمس التراب :التراب دا سخن جدااااا التراب دا مش طبيعي

النور راح خالص و اشتغل النور الازرق ك بديل

النور الازرق دا بيستخدموه ف رفع البصمات او ظهور حاجه مش بتظهر ف النور العادي

بنبص حولينا ف الاضاءه الزرقاه شايفين بصمات اطفال ف كل حته

ندي:هو في اطفال بتدخل هنا

انا:مستحيل

معتز:امال بصمات مين دي

هاني:دي مش بصمات بني ادمين الكف فيه 3 صوابع بس البني ادمين 5

سمعنا صوت بنبص ورانا لقينا البنت دي قامت قعدت طلعنا كلنا جري من بره ع بيوتنا

انا روحت اخدت دش و كلمت ندي

ندي:زياد انا مرعوبه

انا:اكيد مش حقيقي اللي شفناه ارتاحي انتي و بكره نتكلم

ندي:مش حقيقي اي بس انا هسيب الكليه دي من اساسه

انا:بكره نتكلم اهدي بس و متعمليش حاجه غير انك ترتاحي

قفلت معاها و دخلت اوضتي و المفاجاه

شفت راضي قاعد ع السرير ؟؟!!! …

يتبع .

قصة ما زالو احياء الجزء الثاني

انا دكتور زياد او زياد شاب عندي 23 سنه بدرس ف كليه الطب

من اسكندريه قصتي بداءت لما الدكتور طلب تكليف معين و انزل المشرحه اخدو مجموعه من صحابي و نزلت فعلا المشرحه

ندي و هاني و معتز كانو معايا

احداث غريبه حصلت لما دخلنا المكان دا مش هبقي كداب لو قلت انها حاجه خارجه عن الطبيعه و سيبنا كل اللي ف ايدنا و جرينا طبعا كلنا كنا مرعوبين خصوصا ندي نظرات راضي ليها و بعد ما فتحنا الدرج اللي راضي نبه جدااا اننا منفتحهوش

انا روحت البيت اخد دش و بعد كدا كلمت ندي اهديها

قفلت معاها و دخلت اوضتي و المفجاه

شفت راضي قاعد ع السرير ؟؟!!!

انا:انت دخلت هنا ازاي ؟!

راضي بص لي :بص يا ابني انا مش جاي ااذيك ولا حتي بخوفك

انا بحاول اتمالك اعصابي:انت عاوز مني اي

راضي:انا مش عاوز منك حاجه غير انك تبقي ف حالك و متجيش تاني ممكن

انا:ليه علشان الاعضاء اللي مش موجوده انت فاكر اني هسيبك تبقي غلطان مش هسيبك غير لما تتحبس

راضي غضب :انت اللي اختارت مش انا تمام هبقي مستنيك هنااك متتاخرش

لقيته نط من شباك الاوضه انا ساكن ف الدور ال 5 نط ازاي بصيت من الشباك ملقتش حاجه رجعت ل السرير لقيت ندي بعتت لي رساله

“زياد في حاجه غريبه بتحصلي الحقني”

حاولت ارن عليها موبيلها غير متاح الساعه 12 ب الليل اعمل اي فضلت سهران لحد الصبح لقيتها بترن عليا الساعه 8

انا:تليفونك مقفول ليه

ندي:مش مقفول دا حتي امبارح كنت سهرانه بخلص شويه مذاكره مالك في اي و بتزعق ليه

انا:انا رنيت عليكي الف مره و فونك مقفول و اي الرساله اللي بعتيهالي دي

ندي:رساله اي انا مبعتش حاجه وياريت تتكلم معايا ب اسلوب كويس سلام

قفلت السكه و اتضايقت جدااا و لبست ونزلت الكليه

جمعت صحابي هاني و معتز و هاني كلم ندي جات لنا حكيت لهم اللي شفته امبارح

هاني:ولا انت شارب اي

معتز:الصنف حلو شكله

ندي:برضو متزعلقيش انا زنبي اي انك كنت شارب ولا بتحلم حتي

ندي مشيت و سبيتنا و عرفت انها قدمت طلب لدكتور انها تبقي مع جروب تاني غيرنا و الدكتور رفض

معتز:اي يامعلم مالها

انا:والله ما بهزر حتي شوف

طلعت الفون و جيبت الرسايل ملقتش حاجه

هاني:انا بقول تروح ترتاح احسن

معتز:يرتاح اي لازم ننزل المشرحه خلونا نخلص بقي هاني اتصل ب ندي هاتها وانت اعم زياد متكلمهاش ولا حتي تبوص لها خلونا نخلص ع خيير

شويه و ندي جات بعد ما هاني و معتز كلموها و اتحايلو عليها كمان

طلعنا كلنا ع المشرحه و لقينا راضي اول ما شافني لقيته بيضحك

راضي:لسه بتعاند يا ابني ما قلت لك

معتز:بيعاند ف اي في اي اللي حصل ب الظبط

انا سكت معرفتش ارد بس هاني حس اني اللي حكيته له صح

هاني:هندخل ولا جايه بتحقيق ع الصبح

راضي:والله انا عملت اللي عليا عاوزين تدخلو اتفضلو بس الدرج اللي فتحتوه امبارح و طلعتو الجثه عاوز اقول لكم انكم هتندمو علي اللي عملتوه دا اتفضلو ادخلو

معتز :يلا اعم الراجل دا بيخرف والله لو اصغر من كدا كنت علمته الادب

هاني:يلا يلا

مشو قدامي وانا واقف ببص ل راضي و راضي بيبص لي بتحدي

هاني:ياعم انت هتصوره انجز

دخلت معاهم المشرحه المكان مرتب جدااا و نضيف بس فيه ريحه غريبه مش مريحه

ندي:هو مفيش مشرحه غير دي

هاني:ندي خلينا نخلص والنبي هبقي اشوفلك مشرحه ف الساحل الشمالي

ندي:انت بتهزر انا مرعوبه

معتز :يا دكتوره دا شغلنا يلا نبدا

انا:اي الجثه دي ؟؟؟

كان في جثه ع سرير بس متخيطه من كل حته منظرها مفزع

معتز:اي الراجل دا انفجرت فيه قنبله

هاني:شكلها حادثه صعبه قوووي شيل خلينا نشغتل عليها دا هتبقي كويسه جدااا خصوصا لما نعرف فيها اي

شيلت الغطا من عليها من الصدر لحد رجله مكتوب عليها كلام غريب و الظهر كمان

هاني:اي الكلام دا و مين اللي كتبه

انا:مفيش غير راضي

معتز قرب و حاول يفسر الكلام هاني لحقه و حط ايده ع عينه و بقه

معتز:في اي يا ابني

هاني:مظنش انها حاجه كويسه لو قريتها ترتيب الحروف دا غريب شويه

هاني يمكن اكتر واحد فينا بيحب الرعب و بيسمع قصص عن الجان و مش بيخاف بس المره دي شفت نظره خوف ف عنيه قطع تفكيرنا صوت ندي و هي بتقرا الكلام بكل سهوله

ندي:الملك الاول حاكم فصل الشتاء اتباعه الخدام نأمركم بقبول قرباننا اليكم

قررت الجمله دي كتير

هاني:انتي مجنونه يلا بينا من هنا

انا:هنسيب ندي

هاني :لازم نسيبها

معتز شد ندي و رحنا عند الباب بس راضي قفل الباب علينا و ندي اغمي عليها

حاولنا نفوق ندي و هي لسه بتتكلم هاني مسك حاجه و ضربها ع دماغها و فقدت الوعي

انا:انت مجنون اي اللي عملته دا

هاني:ابقي مجنون لو سيبتها تكمل تعاله نشوف الباب دا

حاولنا نفتح الباب بكل الطرق سمعنا صوت قفل و ترباس بيتقفل من بره بسرعه معتز خبط ع كتفي ع اني ابص ورايا

بصيت ورايا لقيت ندي واقفه ع الهو و شعرها طاااير عنيها كانت بيضا تماما و..

يتبع …

قصة ما زالو احياء الجزء الثالث والاخير

انا زياد نهايه قصتي او نهايه الاحداث اللغز كله مع راضي و ندي حتي الان مش عارفين نعمل معاها اي خصوصا بعد ما ربطناها بقي الموضوع مقلق جدااا معتز و هاني معايا و فشلت كل محاولتنا ف الخروج

ف ثانيه المكان بقي هادي و سمعنا صوت جاي من بره حد تقريبا بيفتح الباب

عملنا نفسنا فاقدين الوعي

كان راضي !!

راضي:نبهتكم وانتو اللي عاندتو معايا ههههههههه

قومنا كلنا وقت واحد

راضي :انتو عايشين ازاااي

الباب اترزع و اتقفل علينا تاني بس المره دي راضي معانا

معتز و هاني هجمو علي راضي اللي كان مصدوم اننا عايشين

راضي:سبوني انا بنفذ اوامر

معتز:اوامر مين و ليه

هاني ربطه ف الكرسي و مسك ادوات التشريح و بدا يعور راضي و راضي بينزف معتز مسك مطهر و اشبه ما يكون بتعذيب راضي بداء يصرخ من الوجع

هاني:ما انت يا تنطق والا اقسم ب الله هموتك ب الطئ انت ناسي اني دكتور ولا اي

راضي:مقدرش هيأذوني لو اتكلمت

انا:مين اللي هيأذيك وليه

معتز بدا يضرب راضي و انا رحت مسكته علشان كان هيموته الاضاءه بداءت تروح خالص و جات بس اللي حصل ان ندي هجمت اتفكيت مش عارف ازاي بداءت تهجم علينا و بتتكلم كلام مش مفهوم علي الرغم من ان بوقها عليه لزق هجمت علينا و راضي اتفك هاني بداء ينزف

معتز هجم علي ندي يمسكها راضي زقه و انا جريت علي راضي امسكه هاني بداء يقاوم و مسك ندي و انا بحاول ارجع راضي بداء صوت خبط حوالينا من كلام ندي معتز و هاني فشلو انهم يوقفو ندي بس هاني ضرب ندي افقدها الوعي تاني

مسكنا راضي و بداءنا نضرب فيه احنا ال 3

معتز:قدامك اختيارين يا تتكلم و نخرج من هنا او هتموت حالا

راضي:دا غصب عني انا حظرت زميلكم دا و انتو مسمعتوش الكلام من الاول

انا:لا ما انت هتتكلم برضو

بداءت اضرب فيه لحد ما حسيت انه هيموت فعلا و هاني مسك مشرط تشريح و حطه ع رقبته

هاني:هتتكلم ولا لا و هتشوف حالا رد الفعل

راضي :خلاص خلاص هتكلم

انا:اتنيل احكي

راضي:المستشفي دي بقالها اكتر من 30 سنه انا بقالي فيها 25 سنه تقريبا ال عشر سنين اللي فاتو كان في دكتور الله يحرقه كان بيعمل عمليات غير مشروعه و كان بيسرق اعضاء من الناس اثناء العمليه بس الفئه الفقيره جدااا لان طبعا دول مش هيشكلو خطوره انا كنت شغال ف المشرحه جالي و طلب مني جزء من حد ميت تحديدااا عينه الشمال رفضت

طبعا عرض عليا مبلغ كبير ف وقت كنت ف اشد الحاجه للفلوس ضعفت و وافقته و المره التانيه و التالته رفضت هددني انه هيبلغ عندي و يقول اني بتاجر ف اعضاء الميتين وفقت لاني عندي عيال و مش عاوز ادخل السجن و ف يوم سألته اعضاء الميت اي لزمتها عندك خلاص الاعضاء و قفت رد عليا قالي يا جاهل دول اهم دول مفتاح الاتصال ب العالم الاخر اي فهمك انت

انا و لا فمت حاجه ولا حتي عاوز افهم و فيوم طلب مني اني اسيب له نسخه من المفتاح معاه طبعا مقدرش اقوله لا وافقت و بما اني مضطر كله بتمنه معرفش الفلوس دي هو جابها من اين بس اللي اعرفه اني تاني يوم دخلت عليه الصبح لقيته متقطع طبعا تحقيقات و نيابه و مين عمل كدا انا قلت لهم انا قفلت و روحت ك العاده كنت فاكر اني خلصت منه عدي اسبوع و الوضع استقر لحد ما ف يوم دخلت المشرحه الباب اتقفل عليا و جثه قامت كلمتني اه قامت عرفت اني هكمل الطريق اللي بداءه الدكتور رفضت طبعا

انا:و جثه البنت اللي منعتنا نشوفها دي اللي كانت ف الدرج

راضي:دي بنتي دي التمن اللي دفعته كنت زي المجنون بعد ما متت رجعت المشرحه نفس الجثه قالت لي انه هيرجع لي بنتي بشرط انفذ كل اللي يطلبه مني

معتز:و التراب الاحمر اللي ف جسمها و نظراتك ل ندي

راضي؛التراب الاحمر دا بعد ما يكمل كميه معينه بنتي هتفوق و ترجع لي و كل ما كان الناس اللي بتموت اكتر كل ما كان اسرع اما زميلتكم اللي معاكم دي شفت فيها بنتي كان نفسي تبقي دكتوره بس مع الاسف

انا:يا مؤمن الانسان لما بيموت بيرجع

راضي:انا كنت زي الغريق بتعلق ب اي حاجه تخليني اشوف بنتي تاني لما يبقي عندك اولاد هتعرف دي كل حاجه سبوني امشي بقي

هاني:ههههههه اسيبك مين يا راجل انا هموتك الاول وبعدين هسيبك

حصل توتر رهيب بصراحه كنا خايفين نقتله اي مش مجرمين حصلت زلزله ف المكان و ندي فاقت و بتتكلم ب صوت غير صوتها

ندي:كلكم ملك لي

الارض بداءت تتفتح تاني و يطلع منها الكائنات الغريبه دي مره تانيه مقدرناش نوصل ل ندي اكن في حاجز منعنا اننا نوصل لها بداءت النار تمسك ف المكان حتي الجثث بداءت تتحرق و تتحول ل رماد مفهمناش حاجه حتي ندي خافت و قعدت ف ركن ف الاوضه ؟؟؟

مفكرتش كتير لان طلع او ظهر شئ ضخم طوله غريبه ليه قرون و حوافر بداءت تظهر جنبه كائنات غريبه كف ايدها فيه 3 صوابع بس

معتز:دول اللي بصامتهم كانت ظاهره علي الاضاءه الزرقاه

انا:اه !!!

هاني:هنعمل اي

بداء الكائن دا يقرب من ندي ببطئ

معتز:ملكش دعوه بيها

معتز مسك راضي :دا اللي انت عاوزه هي مش زيكم

الكائن دا رجع و قرب من معتز رغم انه منظره كان بشع و محدش يستحمل يشوفه من بعيد الا ان معتز مخفش و الاتنين بداءو يبصو ل بعض الكائن دا مسك راضي رماه ع الارض و بداءت الاجسام اللي حواليه تاكل فيه مش بس كدا دول نزلوه معاهم تحت

انا:اعوذ بك ربي من الشيطان و من اتباعه رب العرش خالق الكون ملك الملوك بداءت اذكر رينا كتير لان دا الحاجه الوحيده اللي هتنجيني

هاني و معتز كمان بداءو يقولو معايا و يعلو صوتهم حصل ارتباك ف المكان و الكائنات دي بداءت ترجع جري للحفره و تنزل فيها و الكائن دا فضل و افق باصص لنا

قعدنا ندعي من ربنا اكتر و نقف قدامه بقوه بس منزلش ف الحفره اتحول الي رماد و الرماد بتاعه وقع ونزل ف الحفره

كل حاجه رجعت طبيعيه و راضي اختفي طبعا معتز جري علي ندي يفوقها

ندي:في اي و مين اللي ضربني ع دماغي و ايدي و جعاني هو انا كنت متكتفه

هاني:ضربك اي بس دا انتي اللي اديتي لنا علقه نحلف بيها ههههه

معتز بص ل هاني ع ان كدا خلاص معتز راح ل هاني

معتز:متزعلش مني انا اسف

هاني:لا اعم انا اللي اسف و حصل خير

الاتنين جم نحيتي و اتكلمنا مع بعض شويه اعتذرات كدا و اتصالحنا

ندي:في اي

معتز:هفهمك بعدين المهم ا شباب خطوبتي انا والمجنونه دي الاسبوع اللي جاي

ندي:مجنونه اي اعم لا غيرت رائي

معتز:لا والله وربنا اسيبك هنا

ندي :خلاص بقي امري لله المهم نخرج من هنا و اي اللي ف ايدك دا

هاني:مش بقولك اخدنا علقه حلوه منك ههههه يلا يلا

انا بحط ايدي ع الباب لقيته اتفتح طبعا الفرحه اننا كلنا بخير دي متتوصفش بس حسيت ب خنقه خصوصا ان معتز حضن ندي هاني حس جالي وحط ايده ع كتفي

هاني:يلا بينا يا زياد فعلا خرجنا الدنيا كانت ليل و روحنا عادي جداا الغريب ان مفيش اهل حد مننا اخد باله ازاي معرفش بس الحمد لله اوعي تفتكر انك لما تقول يارب تبقي ضعيف ب العكس قوه ربنا نجتنا احنا ال 4 من غير ما حد يحصله حاجه حتي ندي نسيت و بقت طبيعيه احنا مش علماء دين او ملتزمين قووي ف صلاتنا بس احنا وثقنا ان ربنا مش هيسبنا و فعلا جرب تطلبه ف حياتك هتلاقي حياتك كلها اتغيرت للاحسن او ع الاقل هتحس بنعمه و راحه نفسيه كبيره

قصتي كدا خلصت ندي و معتز اتخطبو و فرحهم انهارده رغم انه صعب اكون موجود بس نفسي اشوفها ب الفستان محدش فينا بياخد كل حاجه او اي حاجه عاوزها بياخدها بس برضو واثق ان ربنا كاتب لي نصيبي كويس …..

هاني:يلا يا بني علشان نلحق الزفه بتكتب اي

انا:خلاص خلصت

تمت انتهت القصة